Hitachi Solutions: 5 години в България
В това интервю нашият кънтри мениджър Адриана Бейли разказва какво означава да работиш в ИТ консултантска компания като Hitachi Solutions и с какво се различаваме от типичните outsourcing фирми.
Тя прави кратка ретроспекция на първите ни пет години в България и споделя как нашите консултанти помагат на клиентите да постигнат реални резултати.
По повод отбелязването на петата годишнина на компанията ни в България през септември 2024 г., Адриана поглежда и напред към бъдещето с ясна визия и уверен тон, като разкрива и своите топ 5 момента от досегашния ни път.
Надяваме се да ви бъде интересно!
Би ли ни описала накратко дейността и бизнеса на Hitachi Solutions Europe и клоновете й?
Hitachi Solutions Europe е част от глобалната компания Hitachi Solutions, която предоставя ИТ консултантски услуги и персонализирани решения за управление на бизнеса. Основната дейност включва внедряване на корпоративни софтуерни решения, базирани на Microsoft технологии като Microsoft Dynamics 365, Azure, Power Platform и други.
Hitachi Solutions Europe оперира в различни държави в Европа, като централният ни офис е базиран в Лондон – Великобритания. Именно там са и най-голямата част от нашите клиенти. Други ключови локации са Франция, Германия, Португалия и България.
Какво точно означава консултантска компания от гл.т. на нашия бизнес?
Нека първо разгледаме какво е “Консултантска компания“ – това е фирма, която предоставя експертни съвети, т. нар. професионални услуги на други организации – клиенти. Като консултантска компания дейността ни е обширна и експертна, включва много повече от внедряване на софтуер. Основната цел е да помагаме на клиентите ни, да решават конкретни проблеми, да подобряват ефективността си, да внедряват нови технологии, стратегии или процеси и да постигат по-добри резултати в различни аспекти на своята дейност.
Какво правят нашите консултанти?
Консултантите ни играят ключова роля в процеса на интеграция и оптимизация на системи и процеси на нашите клиенти. Основните им задачи включват: анализиране на бизнес процесите, избор на подходяща система, планиране на внедряването, конфигуриране, персонализация и интеграция с други системи, тестване, предоставяне на обучение. След тези основни фази системите влизат в период на поддръжка и допълнителна оптимизация. Консултантите също така помагат на клиентите да приемат и използват новите технологии и процеси, като предоставят т. нар. услуга “Управление на промяната”.
Основната задача на консултанта е да гарантира, че системата за управление на бизнеса не само e внедрена успешно, но и носи реални ползи за клиента, като подобрява ефективността, производителността и конкурентоспособността на организацията.
Консултантите ни IT хора ли са, кодят ли?
Често понятието “IT хора” се свързва само с програмисти и разработчици на софтуер. Но в контекста на IT консултантска фирма като нашата, понятието за “IT хора” е много по-широко. При нас консултантите са разделени основно на два типа – функционални и технически, като считам, че и двата типа са “IT хора”.
Функционалните консултанти имат солидни технически познания за системите, които внедряват, и разбират как работят различните IT инфраструктури и платформи. Но тяхната основна роля е по-скоро свързана с бизнес анализ, конфигуриране на системи, управление на проекти и основната комуникация с клиента.
Ако проектът изисква създаване на нови функционалности или интеграции, които не могат да бъдат постигнати чрез стандартните настройки, тогава техническите консултанти в екипа поемат задачата. Те провеждат необходимите технически разговори с клиента и създават съответното техническо решение. След което то бива разработено, като – да, пише се код! Ролята включва и директна комуникация с клиента, за да се уверят всички страни, че създадените фукнционалности, отговарят на специфичните нужди на клиента, затова е важно техническите консултанти също да разбират добре процесите и целта, която кодът им постига.
С какво Hitachi Solutions Bulgaria е различна в сравнение с повечето IT компании в България?
Често в България IT компаниите са фокусирани към аутосорсинг на технически и продуктови разработки и/или поддръжка, като служителите нямат директно участие в по-голямата картина, досег до клиентите или решенията, свързани със създаването и развитието на даден продукт. На тях им се дават конкретни технически задачи за изпълнение от други хора извън страната.
Нашата цел в Hitachi Solutions Europe е всички колеги в България да бъдат включени в процесите наравно с останалите колеги от другите държави. Не делим екипите си спрямо държавата, в която са базирани, и хората ни работят така както колегите ни на запад. Те имат директна комуникация и досег до клиентите и екипите ни, участват във вземането на важни за клиентите ни бизнес и технически решения. По този начин разбират каква е по-голямата картина, разбират смисъла на това, което създават, и добавената стойност, която техният код добавя.
С откриването на клона ни в България личната ми цел е да създам условия, при които служителите могат да работят по западни стандарти и методи, без да е необходимо да емигрират от България.
Сподели накратко историята и развитието на компанията ни през първите й 5 години в България.
Стартирахме в България през есента на 2019 г., като в началото се сблъскахме с доста административни предизвикателства. Трябваше да изградим процеси, съобразени със законодателството в България, да намерим физически офис и да изградим нови екипи от нулата.
В първите години имахме по-значителен растеж от гледна точка на служители. След което достигнахме основния желан капацитет, който да надграждаме по-плавно.
Първите екипи, които изградихме, бяха “от всичко по малко” – от една страна опитни консултанти, които веднага започнаха да работят по проекти, както и такива, които се обучаваха. Oще в началото установихме и централизиран административен хъб с дейности, свързани с финанси например. Започнахме да ръководим обучителни програми с малък брой хора, за да намерим кои са най-подходящите програми спрямо таланта, който срещаме в България. В следствие на това развихме по-утвърдена стратегия за обучение.
Разраснахме и административните си отдели, като в момента повечето от тях за цяла Европа се водят именно тук от България.
Можеш ли да разкажеш твоите Топ 5 момента на компанията за тези 5 години?
♦ Първите ни колеги – най-ранните служители, които се присъединиха към нас, когато все още нямахме физически офис. Заедно преодолявахме множество локални административни предизвикателства и споделяхме всичко, създавайки усещането за малък стартъп, въпреки че сме част от глобална компания.
♦ Вторият ни офис – след дълъг процес на проектиране и изграждане успяхме да превърнем празно пространство в най-впечатляващия ни офис в Европа с уникална гледка и прекрасна тераса в София.
♦ Третата ни обучителна програма – това е нашата SPACE 1 програма. Макар и за първи път в този си график и вид, това всъщност е плод на 2 предишни по-малки технически обучителни програми, които водихме. С огромно удоволствие наблюдавам как хора, обучени от тези програми, сега водят лекции в SPACE програмата.
♦ Четвъртите ни 25 колеги или когато станахме 100 души – този момент беше особено вълнуващ за нас, тъй като отбеляза значителен етап в развитието на компанията. Преходът от по-малък екип до 100 служители не само увеличи нашата работна сила, но също така донесе нови перспективи и идеи. Увеличаването на екипа постави нови предизвикателства, свързани с управлението на процесите и комуникацията, и изискваше от нас да преосмислим динамиката на работа. Придобихме още по-особена значимост на Европейско ниво.
♦ Петата ни годишнина – този момент беше изключително важен за нас, тъй като ни позволи да се огледаме назад и да осъзнаем всички постижения, които постигнахме до този момент. Празнувайки 5 години в България, не само че отбелязахме количествени успехи като увеличаване на екипа, но и качествени като развитието на корпоративната култура и отношенията в екипа.
Как виждаш следващите 5 години и напред?
В следващите 5 години ни виждам като още по-утвърдена компания на пазара на труда в България. Екипът ни да се удвои с още повече колеги в България, които да заемат старши и отговорни позиции. Ще продължаваме да инвестираме в развитието на таланти с малко или без опит чрез обучителни програми като SPACE. При развитие на благоприятни условия може да стъпим и на локалния пазар.